Wat zijn de kosten voor een nieuwe website?

Als je een nieuw bedrijf opzet dan heb je vaak ook een nieuwe website nodig. Deze website kun je zelf maken, maar je kan er ook voor kiezen om er een te laten maken door een gespecialiseerde websitebouwer. Maar wat zijn de kosten om een website te laten maken?

Op het internet wordt hier nooit echt een duidelijk antwoord op gegeven. Dit komt doordat er veel verschillende variabelen zijn waar je rekening mee moet houden. Zo varieert de prijs van een website van € 200 voor een simpele website tot € 50.000 voor een volledig op maat gemaakte complexe website.

Let er wel op dat dit de eenmalige kosten zijn. Zo zijn er ook nog jaarlijkse of soms maandelijkse kosten die je moet betalen. Wil je weten welke kosten dit zijn of wat verschillende soorten websites kosten? Lees dan snel verder. 

Inhoudsopgave



Wat kost een nieuwe website?

Een nieuwe website heeft geen vaste prijs. De prijs is namelijk afhankelijk van verschillende factoren. Denk hierbij aan:

  • Het design of thema;
  • Het aantal pagina’s;
  • Het CMS (contentmanagementsysteem of contentbeheersysteem);
  • De verschillende eisen die je voor je nieuwe website hebt. 


De gemiddelde kosten voor het laten maken van een eenvoudige website variëren tussen de € 200 en € 1.000. Voor websites die technisch lastiger in elkaar zitten of heel veel unieke pagina’s hebben lopen de kosten hoger op. Deze prijs begint vaak vanaf de € 5.000. Houd er rekening mee dat dit alleen nog maar de eenmalig kosten zijn. Zo moet je ook jaarlijks of maandelijks de domeinnaam, webhosting, websitebeveiliging en onderhoud betalen. Neem dit daarom ook in overweging als je een nieuwe website wil laten maken.   

Zakeljike website 1


Een zakelijke website: Welke mogelijkheden zijn er?

Wil je een zakelijke website laten maken? Dan moet je eerst een aantal dingen weten over het doel, de uitstraling en de doelgroep van de website. Waarvoor moet jouw website gebruikt worden en wat voor functionaliteiten zijn daarvoor nodig?

Ga je voor een informatieve site? Dan kan een website redelijk goedkoop zijn. Veel pagina-designs kunnen gekopieerd worden en het heeft weinig tot geen lastige elementen die gebouwd moeten worden.

Wil je online iets verkopen? Dan zijn er al extra kosten waar je rekening mee moet houden. Denk bijvoorbeeld aan de functionaliteit van het winkelmandje en de betaalfunctie. Deze functionaliteiten zijn complexer dan een informatieve website, waardoor de websitebouwer hier meer uren mee bezig is. Dit maakt het dan ook gelijk duurder.   

Ook de speciale optie ‘inloggen’ is een mogelijkheid die de prijs aardig omhoog schroeft. Denk bijvoorbeeld aan een website voor een sportschool. Als je hier inlogt, vind je je voedings- of sportschema’s en heb je de mogelijkheid om je aan te melden voor lessen die je wil volgen. De inlogfunctionaliteit gebruik je bijvoorbeeld ook om de bezoekers toegang te geven tot extra informatie of om ze iets op te laten slaan in hun winkelmandje.

Daarnaast kun je ook kiezen voor een koppeling met systemen, zoals een agenda of facturatiesysteem. Denk bijvoorbeeld aan het online inplannen van een afspraak bij de tandarts. Je ziet op welke tijden er nog plek is en welke al vol zitten. Als je de afspraak hebt ingepland, dan komt het ook gelijk in de agenda te staan. En met een facturatiesysteem laat je automatisch facturen maken en versturen naar klanten. Verder heb je nog de opties om je website te koppelen aan verschillende social-mediakanalen of aan Google Maps, zodat je snel de route vindt.

Dit zijn nog maar een paar voorbeelden van alle functionaliteiten die er mogelijk zijn. Er zijn, echter, nog meer onderdelen die de kosten van een website verhogen. Hieronder leggen wij uit waar je allemaal aan moet denken. Dit doen we door de soorten website onder te verdelen in de volgende gradaties:

  • Zelf een website maken: Op een (vaak gratis) CMS zoals WordPress of Jimdo je eigen website maken.
  • Een simpele website of template: Een voorgebouwde website/template waarvan alleen de inhoud (tekst en afbeeldingen) aangepast hoeft te worden.
  • Een goede, betaalbare website: Een website met simpele functionaliteiten die helemaal wordt aangepast aan jouw huisstijl.
  • Een professionele website: Een website met meerdere pagina’s en functionaliteiten. Hier wordt ook meer rekening gehouden met SEO en gebruiksvriendelijkheid.
  • Op maat gemaakte website: Een website die van scratch wordt gemaakt door een heel team op basis van jouw eisen.

Zelf gemaakte website
Figuur 1  Be Younique Dance Studio

Website zelf maken – (Wix, jouwweb.nl, WordPress, Google etc.)

Vind je het laten maken van een website te duur? Kies er dan voor om je website zelf te maken. Hoewel je vroeger veel technische kennis nodig had, kan tegenwoordig vrijwel iedereen een website in elkaar zetten. Naast dat het makkelijk is, heeft het zelf maken van een website nog meer voor- en nadelen.

Voordelen:

  • Goedkoper:
    Je hoeft niemand in te huren. Hierdoor betaal je geen uurloon voor de webdesigners en websitebouwers. 
  • Makkelijker aanpassen:
    Moet er iets veranderd worden? Dan weet jij waar je het kan vinden waardoor het makkelijker up-to-date te houden is. Daarnaast kun je de website maken die jij voor ogen ziet en hoef je niet uit te leggen wat je allemaal wil en waar je het wil hebben.
  • Leuke ervaring:
    Als je het leuk vindt om creatief bezig te zijn, is het maken van je eigen website een hele leuke ervaring. En als je hem dan af hebt, mag je natuurlijk ook best trots zijn op je eigen werk.


Nadelen:

  • Kost veel tijd:
    Het maken van een website kost nou eenmaal tijd. Tijd die je anders in je bedrijf kan stoppen.
  • Kennis nodig:
    Met programma’s zoals WordPress en Wix is het vrij simpel om een website in elkaar te zetten. Maar als je speciale functionaliteiten wil hebben, dan zal je deze op maat moeten maken. En dit gaat niet zomaar. Je moet je hiervoor eerst goed inlezen.
  • Niet SEO-proof:
    Je website is af en staat live. Maar dit betekent echter niet dat hij gelijk gevonden wordt in de zoekmachines. Daarom moet je je ook verdiepen in Search Engine Optimization (SEO). Hoe zorg je ervoor dat jouw website vindbaar wordt in zoekmachines zoals Google en Bing? Een websitebouwer met ook een online marketingafdeling kan je hierbij helpen.


Goedkope/gratis websitebouwers

Het grootste voordeel is natuurlijk dat je een stuk goedkoper uit bent als je de website zelf maakt. Vaak is er zelfs een gratis mogelijkheid. Maar waar doe je dat? Er zijn verschillende softwareprogramma’s die naast abonnementen ook een gratis pakket aanbieden. Een paar voorbeelden hiervan zijn WordPress, Wix, Jouwweb.nl en Jimdo. Daarnaast is het ook mogelijk om een gratis website te maken met Google Sites. Hier kun je al mee aan de slag als je simpelweg een Google-account hebt.

Een groot nadeel van deze gratis software-opties is dat je niet alles kan maken/gebruiken. Zo zijn er bepaalde thema’s of functionaliteiten waar je extra voor moet betalen of waar je een ander abonnement voor moet selecteren. Dit kost enkele euro’s tot een paar tientjes extra, afhankelijk van het programma en de abonnementen. Wil je weten wat je ongeveer kwijt bent voor een CMS? Bekijk dan de tabel hieronder:

Kosten voor een website maken op:
WordPress€ 9 tot € 70 per maand
€ 4 tot € 45 per maand*
Wix€ 5,50 tot € 44 per maand
StratoEerste jaar € 0,60 dan € 4,80 per maand
Eerste jaar € 1 dan € 6 tot € 8 per maand
Jouwweb.nl€ 5 tot € 18 per maand
€ 4 tot € 15 per maand*
Jimdo€ 9 tot € 39 per maand
Shopify€ 21 tot € 289 per maand*
*wordt jaarlijks in rekening gebracht
Simpele website
Figuur 2 MDG Dienstgroep

Simpele website laten maken of template

Als je budget niet al te hoog is, dan kun je ervoor kiezen om een simpele website te laten maken. Dit kost tussen de € 200 en € 1.000. Maar wat krijg je voor dit geld? Voor dit geld koopt de maker een standaard thema die hij invult met jouw aangeleverde content. Denk bijvoorbeeld aan jouw logo, foto’s, teksten en huisstijl.

“Een simpele website of template kost tussen de € 200 en € 1.000.”

Bij een simpele website wordt er ook gebruik gemaakt van verschillende functionaliteiten. Hoewel een inlogfunctie of winkelmandje niet in het budget past, zijn er een aantal functionaliteiten die wel gebruikt kunnen worden. We zetten ze hieronder even voor je op een rijtje:

  • Contact- en afspraakformulieren: 
    Via de formulieren op een website kunnen bezoekers bepaalde vragen of informatie versturen naar jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een contactformulier of een inschrijfformulier voor een nieuwsbrief of open dag.
  • Blog:
    Een eenvoudige website kan ook een blog bevatten waar relevante artikelen op worden geplaatst.
  • Social-mediakoppelingen:
    Met deze koppelingen worden eigenlijk links bedoelt die van de website naar de social-mediakanalen van jouw bedrijf leiden. Hierdoor komen de bezoekers met een druk op de knop op jouw social media platformen.
  • Zoekfunctie:
    Wil je een website met meerdere pagina’s? Dan helpt een zoekfunctie de bezoeker met het vinden van de juiste informatie.
  • Responsiviteit:
    Een website open je niet alleen op je computer, maar ook op je telefoon en tablet. Een responsieve website zorgt ervoor dat de bezoekers jouw website op allerlei apparaten kunnen bekijken. En dit zonder dat de lay-out verstoord wordt en alles verkeerd staat.


Een simpele website werkt goed als visitekaartje voor bedrijven met een klein budget en freelancers. Maar ook deze website heeft verschillende voor- en nadelen. Je leest ze hieronder:


Voordelen:

  • Goedkoop: Als je kijkt naar de website gradaties, is een simpele website goed betaalbaar. Daarnaast krijg je er ook iets moois voor terug.
  • Jij bent er geen tijd aan kwijt: Omdat de website voor jou wordt gemaakt, hoef jij er weinig tot geen tijd aan te besteden. En wij weten als geen ander: tijd is geld.
  • Snelle laadtijd: Een simpele website heeft over het algemeen weinig poespas, waardoor de laadtijd een stuk sneller is dan die van een op maat gemaakte website. Niet alleen de bezoekers vinden dit fijn, maar ook Google beloont je hiervoor door je hoger te ranken. 


Nadelen:

  • Beperkte functionaliteiten: Op simpele websites heb je vergeleken met een complexe website maar een beperkte mogelijkheid tot functionaliteiten. Dit komt doordat er geen tijd voor is om deze te laten maken. Wil je dit wel? Dan moet je hier extra voor gaan betalen.
  • Geen SEO: Net zoals bij de functionaliteiten is er ook geen tijd om goed te kijken naar SEO. Dit betekent dat ze geen rekening houden met de content, techniek en (interne) linkbuilding die jouw website een hogere positie kan geven in de zoekresultaten van zoekmachines.
  • Minder mogelijkheid voor aanpassingen: Omdat er meestal gebruik wordt gemaakt van een template die simpelweg wordt ingevuld, is er weinig tot geen ruimte voor aanpassingen. Dat komt doordat je een template vaak moeilijk kan personaliseren.


Nu je de voor- en nadelen weet, moet je goed nadenken of je bereid bent om je budget hieraan uit te geven. Misschien doe je het dan toch liever zelf of steek je er iets meer geld in en ga je voor een sterkere website. Is je huidige budget echt alles wat je ervoor wil/kan uitgeven? Kies er eventueel voor om een template te kopen. Dit betekent dat jij alleen content hoeft aan te leveren en hiermee een goedwerkende website krijgt.

Supertemplates template
Figuur 3 Supertemplates

Heb je naast een klein budget ook nog eens weinig tijd? Dan moet je bij Supertemplates zijn. Hier koop je een goedwerkende en -scorende website die na 5 werkdagen al online kan staan. Dit is vanaf het moment dat je de benodigde content hebt aangeleverd. Wil je nog meer weten over de templates? Bekijk dan de voordelen hieronder:

  • Aanpasmogelijkheden: Binnen elke template heb je verschillende keuzes qua opmaak. Daarnaast kan je kiezen uit alle kleuren van de regenboog, honderden lettertypes en de website personaliseren met eigen afbeeldingen en tekst.
  • SEO-vriendelijk: De templates zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines. Met snelle laadtijden en de content op de juiste plekken. Dit maakt de kans groter dat je (lokaal) goed vindbaar bent voor potentiële klanten en bezoekers.
  • Mooie designs: Met deze strakke en nieuwe designs kun jij weer een tijd vooruit. Zo zien ze er professioneel uit en zijn ze ontworpen voor alle gangbare beeldschermformaten. Tegenwoordig extra belangrijk vanwege het hoge aantal websitebezoekers via smartphone.
  • Maatwerk voor branches: De templates zijn op maat ontwikkeld voor diverse branches. Je bent verzekerd van alle nodige pagina’s en functionaliteiten; om je websitebezoekers te informeren en ervan te overtuigen dat ze klant bij jou moeten worden.


Wil je naast een mooie en goedwerkende website ook de hosting en het onderhoud laten doen? Dan heeft Supertemplates een pakket waar je eenmalig € 250 betaalt. De hosting en het onderhouden van jouw template kosten daarna nog maar € 40 per maand. Wil je echt alleen de website? Dan kost dit eenmalig € 850.

Betaalbare goede website
Figuur 4 3dCASE Architectenburo


Betaalbare goede website

Heb je iets meer budget en tijd? Laat dan een betaalbare goede website bouwen. Wat verstaan we onder betaalbaar? De websites in deze categorie kosten ongeveer tussen de € 1.000 en € 2.500. Het grootste verschil met een simpele website is dat er veel meer tijd in zit. Een website laten maken met dit budget brengt de volgende voordelen met zich mee:

  • Eigen huisstijl: Er kan tijdens het ontwerpen wel gebruik gemaakt worden van een thema, maar deze wordt helemaal naar jouw huisstijl aangepast.
  • Ontwerp/design naar eigen smaak: Daarnaast wordt het ontwerp niet zomaar ‘ingevuld’, maar volledig ‘from scratch’ gebouwd.
  • SEO vriendelijke teksten: Verder worden de aangeleverde teksten herschreven zodat ze de juiste zoekwoorden bevatten.
  • Conversiegerichte copy: Ook zorgen ze ervoor dat de teksten mooi op de pagina staan en dat die mensen persoonlijker aanspreken.

“Een betaalbare goede website kost ongeveer tussen de € 1.000 en € 2.500.”

Maar waarom zou je voor deze optie kiezen als er ook een goedkopere versie is die er erg op lijkt? Hoewel beide websites op meerdere vlakken overeenkomen, zijn er toch een paar voordelen die je niet hebt als je een goedkopere website laat maken. Zo zijn goede, betaalbare websites en stuk SEO-vriendelijker en heb je meer mogelijkheden tot personalisaties en functionaliteiten.

Deze websites zijn het beste voor kleine en/of beginnende bedrijven en zzp’ers die niet een heel groot budget hebben. Dit komt door de volgende redenen:

  • Professionele uitstraling: De website is gebouwd met jouw huisstijl in gedachten. Hierdoor sluit hij goed aan bij jouw bedrijf en straal je professionaliteit, vertrouwen en geloofwaardigheid uit.
  • Betere vindbaarheid: Omdat de website geoptimaliseerd is voor zoekmachines en gebruiksvriendelijker is word je beter vindbaar op de zoekmachines.
  • Gaat langer mee: Een goede, betaalbare website heeft over het algemeen meer aanpassingsmogelijkheden, waardoor het niet alleen goed bij jouw bedrijf past maar ook langer meegaat. Zo kan de website echt meegroeien met jou, zonder dat je tegen beperkingen aanloopt.

Professionele website
Figuur 5 Thru Hiking


Professionele website laten maken

Kies er eventueel voor om een professionele website te laten maken. De kosten hiervan zijn wel een stukje hoger: tussen de € 2.500 en € 5.000. Maar wat krijg je hier dan voor? Dat hangt opnieuw af van jouw eisen en doelen.

Voor dit bedrag krijg je in ieder geval een website die uit meerdere pagina’s bestaat en verschillende functionaliteiten heeft. Denk bijvoorbeeld aan een dienstenpagina, over ons, contactpagina, blog, portfolio, vacatures, etc. De keuze is reuze kun je wel zeggen.

“De kosten van een professionele website liggen tussen de € 2.500 en € 5.000”

Daarnaast heeft de prijs ook te maken met het design van je professionele website. Een complexer design met veel grafische elementen, animaties en functionaliteiten kost namelijk meer tijd en daarom ook meer geld. Laat je ook nog eens een uniek ontwerp maken voor elke pagina? Dan lopen de kosten nog meer op, maar daarvoor krijg je wel een fantastisch resultaat. Het betekent echter niet dat elke pagina hetzelfde design moet hebben. Er is ook nog een tussenweg. Zo kun je elke hoofdpagina een uniek design geven en dit laten kopiëren voor de pagina’s die daaronder vallen.

Naast het aantal pagina’s, functionaliteiten en het design zijn er ook nog andere onderdelen die de prijzen kunnen verhogen. Zo wordt er veel tijd besteed aan SEO. Een professionele website linkt namelijk veel door tussen interne pagina’s. Dit zorgt ervoor dat de bezoekers langer op de website blijven omdat ze langs relevante informatie worden geleid. Verder wordt ook de content en techniek geoptimaliseerd en de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk gemaakt. Tijdens het bouwen van jouw website kijken de makers welke onderdelen met jouw wensen, doelen en budget overeenkomen. Wat werkt wel en wat kun je beter weglaten? Uiteraard in volledig overleg met jou!

Naast de kosten is het ook fijn om te weten welke voor- en nadelen een professionele website heeft. Daarom hebben we ze hieronder kort omschreven:

Voordelen

  • Mooi en professioneel design: Bij een professionele website hoort natuurlijk ook een professioneel design. Doordat de prijzen een stukje hoger liggen, krijg je ook een website met meerdere unieke designs die helemaal op jouw bedrijf aansluiten.
  • Technische ondersteuning: De bouwer van de website biedt eigenlijk altijd wel technische ondersteuning aan zodat (toekomstige) problemen snel opgelost worden.
  • Gebruiksvriendelijkheid: Omdat deze websites op maat worden gemaakt, is er rekening gehouden met de gebruiksvriendelijkheid. Dit in combinatie met de SEO-uren zorgt het ervoor dat hij ook nog eens goed vindbaar is.


Nadelen

  • Afhankelijkheid: Als je iets wil veranderen moet je dit laten doen door de bouwer van jouw website. Daarnaast ben je ook afhankelijk van hem voor de technische ondersteuning, updates en wijzigingen.
  • Mogelijk te veel van het goede: Voor de kleine bedrijven en zzp’ers die weinig verkeer hebben zijn professionele websites een beetje overkill. In dat geval is het zonde als je hier zoveel geld aan uitgeeft.


Wanneer kies je nu wel voor een professionele website? Als jouw website het belangrijkste kanaal is om klanten binnen te halen of producten/diensten te verkopen, dan is dit een hele interessante optie.


Op maat gemaakte website
Figuur 6 Basic Fit


Website op maat

Ten slotte kun je ook een website op maat laten maken. Dit is de meest uitgebreide optie van allemaal. De prijzen in deze categorie lopen uiteen van € 10.000 tot € 50.000. Maar hoe komt het nu dat zo’n website zo duur is? Eigenlijk is hier niet echt een vast antwoord op. Het ligt namelijk aan verschillende onderdelen.

Als eerste heeft de prijs te maken met de bouwers van de website. Bij een op maat gemaakte website krijgt je meestal een heel team aan specialisten. Hierin zit de webdesigner, de webdeveloper en minstens één SEO-expert. In deze categorie wordt de website altijd gemaakt door professionals met aardig wat ervaring. Het uurtarief ligt hierdoor hoger dan bij een van de simpelere websitegradaties.

“Een op maat gemaakte website kost tussen de € 10.000 en € 50.000”


Daarnaast heeft een website op maat vaak meerdere functionaliteiten, zoals een contactformulier, een inlogfunctie of een financieel systeem. Ook zie je vaak veel unieke paginadesigns. Het ontwerpen en bouwen hiervan kost vrij veel tijd. Dit zorgt ervoor dat je duurder uit bent. 

Verder gaat er een SEO-expert aan de slag die ervoor zorgt dat de website uiteindelijk geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Zo wordt er rekening gehouden met het maken van content door relevante zoekwoorden te gebruiken. Ook moet de website gebruiksvriendelijk zijn. Zo worden Google en jouw website beste maatjes en zullen bezoekers je eerder ‘organisch’ vinden. Ten slotte worden er nog uren besteed aan het verwerken van (meerdere rondes) feedback en een training waarin je leert hoe je de website moet beheren. 

Net zoals de andere websites heeft een op maat gemaakte website verschillende voor- en nadelen. We hebben ze voor het gemak weer op een rijtje gezet:

Voordelen:

  • Unieke website: Er is niemand zoals jij! Als je je website op maat laat maken wordt alles van scratch af aan ingericht waardoor jij een unieke website krijgt.
  • Op maat gemaakte functionaliteiten: Je kunt specifieke functies laten maken die niet beschikbaar zijn op andere Content Management Systemen.
  • Hogere conversieratio’s: Trek meer leads en klanten aan doordat de website geoptimaliseerd is voor de conversie van jouw specifieke doelgroep.


Nadelen

  • Duurder: Omdat een geheel team tijd steekt in jouw website, kost deze website ook een stuk meer. Maar je krijgt daarvoor wel een prachtig resultaat. Eentje die helemaal bij jouw bedrijf past.
  • Minder Flexibiliteit: Wil je nieuwe functies toevoegen of het ontwerp veranderen? Dat gaat een stuk lastiger dan bij bijvoorbeeld een gemiddelde WordPress website. Als de website eenmaal gelanceerd is, is het moeilijk om iets in het ontwerp aan te passen.


Kosten website per jaar

De kosten van deze verschillende soorten website zijn eigenlijk allemaal eenmalig, maar een website heeft ook jaarlijkse kosten. Want wat kost een website per jaar? Jaarlijks ben je ongeveer tussen de € 500 en € 70.000 kwijt. Dit verschilt vaak wel per website. Zo zijn de grootte, complexiteit, functionaliteiten en het webhostingpakket allemaal van belang als je de precieze prijs wil weten. Ook bestaat er vaak de mogelijkheid om de kosten van je website per maand te betalen. Maar waar betaal je nu precies voor?

“Jaarlijks ben je ongeveer tussen de € 500 en € 70.000 kwijt voor je website.”


Allereerst kost een domeinnaam geld. Dit zijn de bekende .nl, .com, .org en andere soortgelijke domeinextensies. Voordat je een domein aanschaft moet je goed bedenken wat voor naam jouw bedrijf gaat gebruiken en moet je controleren of deze nog beschikbaar is.

Daarnaast moet je je nieuwe website onderhouden. Denk bijvoorbeeld aan de content die erop staat. Is dit up-to-date of moeten er wat dingen aangepast worden? Ook zullen er om de zoveel tijd wat updates gedaan moeten worden op softwaresystemen, plug-ins, beveiligingssystemen en contentmanagementsystemen.

Verder moet je ook jaarlijks geld betalen voor de hosting van jouw website op een server. 

Domeinnaam


Wat kost een domeinnaam?

Laten we eerst wat verder induiken op de domeinnaam en de kosten hiervan. Een domeinnaam is de unieke naam waarop jouw website gevonden wordt en het bestaat altijd uit twee onderdelen. Als eerste heb je de naam. Dit kan de bedrijfsnaam zijn, of eentje die goed bij je bedrijf past. Daarnaast heb je de domeinextensie, oftewel de .nl, .com, .org en andere extensies.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een domeinnaam?

Eerst hielp het altijd om bepaalde zoekwoorden in de domeinnaam te benoemen. Nu is het vooral belangrijk om het kort en catchy te houden zodat bezoekers het makkelijk onthouden. Het tweede deel is de extensie, zoals .nl, .com of .org. Wil je internationaal gaan met je website? Kies dan voor .com of .org. Als je alleen in Nederland actief gaat zijn, dan is een .nl een goede keuze. De .nl-extensie is vrijwel altijd de goedkoopste optie.  

Wat kost een domeinnaam per jaar?

Je betaalt jaarlijks ongeveer € 5 tot € 11 voor een .nl extensie. Voor een .com of .org domeinnaam betaal je al gauw € 9 tot € 18 per jaar. Let er wel op dat de prijzen van een domeinnaam per provider en naam verschillen. Zo kunnen ze alsnog goedkoper of juist duurder zijn dan we hierboven hebben beschreven. Feitje: de duurste domeinnaam die ooit is verkocht, kostte maar liefst $ 49,7 miljoen!

Is de domeinnaam nog beschikbaar?

Als je een website laat maken met een eigen domeinnaam, dan is het wel belangrijk om eerst te checken of de gewenste domeinnaam überhaupt nog wel beschikbaar is. Gelukkig zijn er meerdere websites waarop je dit kan doen. Voor een .nl-naam ga je naar SIDN. Wil je een internationale extensie gebruiken? Kijk dan op GoDaddy, Namecheap of Bluehost.

Kosten webhosting en onderhoud

Daarnaast moet je ook jaarlijks denken aan de webhosting. Dit houdt in dat je website wordt opgeslagen op een server. Hierop krijgt het toegang tot het internet en kunnen mensen van over de hele wereld de website bezoeken. Het geld wat je moet betalen voor de hosting kun je dus eigenlijk zien als de huur voor een ruimte op deze server. De prijs van de hosting verschilt per website. Zo kost de hosting van een website met honderden bezoekers per maand minder dan een website met miljoenen bezoekers. Je betaalt namelijk geld voor meer resources om de website draaiende te houden. Naast dat hier verschil in zit heb je ook nog meerdere soorten hosting. 

De verschillende soorten websitehosting hebben ook andere kosten. Zo heb je allereerst shared hosting, waar je een server deelt met andere websites voor ongeveer € 50 per jaar. Daarnaast heb je ook VPS (Virtual Private Server) hosting, waarbij je meer controle hebt over de server waarop de website wordt gehost. De kosten van een VPS-websitehosting zijn wel iets hoger. Dit kost jaarlijks ongeveer € 200. 

“Shared hosting kost ongeveer € 50 per jaar terwijl VPS-webhosting jaarlijks ongeveer € 200 kost.”

Er zijn meerdere bedrijven die deze soorten hosting aanbieden. Een paar bekende hostingpartijen zijn: Bluehost, Cloud86, Hostinger en mijn.Host. Al deze hostingbedrijven hebben een aantal abonnementen voor verschillende soorten websites. Op deze manier kun je altijd het beste pakket kiezen voor jouw website en portemonnee.

HostingbedrijfPrijs shared hostingPrijs VPS-hosting
BluehostVanaf $ 35,40Vanaf $ 228
Cloud86Vanaf € 23,40Vanaf € 300
HostingerVanaf € 17,88Vanaf € 41,88
Mijn.HostVanaf € 47.99Vanaf € 900
Tabel – Dit zijn de hostingprijzen per jaar.
Beveiliging van de website (SSL-certificaten)

Naast hosting moet je ook rekening houden met de beveiliging van de website. Al helemaal wanneer mensen hun persoonlijke informatie zoals rekeningnummer of adres op jouw website achterlaten. Hiervoor heb je een SSL-certificaat nodig. Dit digitaal certificaat wordt gebruikt om de beveiliging van gegevens die worden uitgewisseld tussen een webserver en een browser te beveiligen. Je kunt het herkennen aan een groen hangslot en/of de https:// in de adresbalk. Vaak krijg je zo’n certificaat gratis als je je hosting of CMS koopt. Als dit niet zo is, ben maximaal € 100 euro per jaar kwijt. 

hangslot en Https
Figuur 7 Hangslot en Https://

Onderhoud van de website

Verder zijn er ook nog kosten voor het onderhoud van een website. Denk hierbij aan:

  • Updates: het updaten van de software en plug-ins om ervoor te zorgen dat de website de nieuwste versies gebruikt en zo veilig mogelijk is.
  • Back-ups: Er worden tijdens het onderhoud ook back-ups gemaakt van de websitegegevens en bestanden om te voorkomen dat je bepaalde gegevens kwijtraakt als er ineens iets verkeerd gaat.
  • Content: Het is van belang om de content die op de website staat up-to-date te houden. Daarom moet het regelmatig gecontroleerd en zo nodig bijgewerkt worden.


Je kunt ervoor kiezen om het routineonderhoud dagelijks, wekelijks, maandelijks, jaarlijks, etc. te doen. Wel raden we aan om het minstens eens per kwartaal te doen, zodat de website niet te erg veroudert. De kosten voor websiteonderhoud liggen tussen de € 35 (voor kleinere en simpelere websites met minder bezoekers) en € 5.000 (voor grotere, complexe en op maat gemaakte websites) per maand of tussen de € 420 en € 60.000 per jaar.

Verschil kosten op maat gemaakte (custom-made) en WordPress website

Hoewel je ook een custom-made website kan maken met WordPress, zijn er wel veel verschillen tussen een op maat gemaakte website en een themawebsite die je allebei in WordPress kan laten maken. Allereerst, het meest opvallende verschil: de prijs. Zo zijn WordPress-themawebsites tussen de € 5 en € 300 per maand als je hem zelf maakt en ongeveer € 200 tot € 1.000 als je hem laat maken. Dit is afhankelijk van de maker, de complexiteit en alle functionaliteiten. Een op maat gemaakte website is daarentegen veel duurder omdat hier nog meer tijd in zit. Hier moet je al gauw denken aan meer dan € 10.000. Maar hier krijg je wel een mooie en goed geoptimaliseerde website voor.

Custom madeWordPress website
Als de website is gebouwd, is het moeilijk om iets te veranderen omdat het weinig aanpassingsmogelijkheden heeft.Je kunt op elk moment het thema of de template veranderen.
Je kunt niet zomaar zelf een website op maat maken. Hier heb je veel kennis voor nodig.Gebruiksvriendelijk om te bouwen. Je hebt minder technische kennis nodig om een website in elkaar te zetten.
Alleen de benodigde onderdelen worden ingebouwd waardoor de website een stuk sneller is.Door de plugins is de website vaak wat langzamer. Aan de andere kant kan een themawebsite ook snel en efficiënt zijn. Maar voor optimaal resultaat moet die wel goed geconfigureerd en onderhouden zijn.  
Webshop


Verschil in kosten webshop en website

Als je een webshop wil laten maken, dan moet je er rekening mee houden dat je net iets dieper in de buidel moet tasten dan wanneer je een normale website laat maken. Dit komt doordat er meer techniek gebruikt wordt om ervoor te zorgen dat de bezoekers (onder andere) online kunnen betalen. Het bouwen van de nodige en gewenste functionaliteiten en de extra beveiliging kosten veel extra tijd, waardoor ze ook duurder zijn. Maar wat kost het laten maken van een professionele webshop precies?

Een webshop laten maken via WooCommerce, Shopify of Magento is een van de goedkoopste opties. Hier ben je ongeveer tussen de € 2.500 en € 5.000 voor kwijt. Bij zo’n website krijg je de standaard functionaliteiten zoals een winkelwagentje, productbeheer en een online betalingsmogelijkheid. Als je een zzp’er of een klein bedrijf inhuurt om een website via deze CMS te laten maken, dan zal de kostprijs een stuk lager zijn. Dit komt doordat er minder tijd zit in het bouwen van de functionaliteiten; vaak omdat deze al bij de pakketten zitten. Zelf zou je ook gebruik kunnen maken van deze CMS-systemen voor ongeveer € 200. Dit is ideaal als je er al ervaring hebt met het bouwen van websites. Heb je, echter, geen idee hoe je een webshop moet bouwen? Dan raden we aan om het te laten maken door een professional. 

Heb je specifiekere functionaliteiten nodig en heb je een groter budget? Laat dan een webshop maken met maatwerk. Dit kost ongeveer tussen de € 5.000 en € 15.000. Voor dit geld zorgen we er bijvoorbeeld voor dat je klanten de producten kunnen aanpassen naar hun smaak door de gepersonaliseerde productconfiguratie. Ook kunnen er dan bepaalde externe systemen aan de webshop worden verbonden. Denk bijvoorbeeld aan een voorraadsysteem die de voorraad bijhoudt, een verzendpartner die de producten verzendt of een klantenservice die de vragen van klanten beantwoordt. Een laatste functionaliteit: met een maatwerk-webshop heb je eventueel ook op maat gemaakte rapporten waar je allerlei data uit kan halen.

Ga voor een volledige maatwerk-webshop wanneer je een webshop nodig hebt met geavanceerde functionaliteiten. Denk hierbij aan pagina’s die je in meerdere talen kunt gebruiken, een klanten-login of een persoonlijke aanbevelingenpagina. Zo’n webshop op maat kost ongeveer € 15.000 tot € 50.000. Het kan natuurlijk zijn dat je nog meer functionaliteiten wil waardoor de prijs hier zelfs nog boven ligt, maar die keuze ligt helemaal bij jou. 

Pagina s


Er zijn geen regels voor de hoeveelheid pagina’s die jouw website moet hebben. Zo kun je er ook voor kiezen om een one pager te maken. Zo’n website met één pagina kost gemiddeld tussen de € 500 en € 2000. Dit ligt natuurlijk wel aan de eisen die je hebt. Hoewel een one page-website het ook goed kan doen, raden we toch aan om in ieder geval een contactpagina erbij te maken. Zo kunnen de bezoekers makkelijk in contact komen met jou. Verder kun je ervoor kiezen om ook een ‘over ons’, dienstenpagina of een blogpagina te maken. Mocht je het ervoor over hebben, dan is het nog beter om voor meerdere pagina’s te gaan. Maak bijvoorbeeld voor elk ander onderwerp een afzonderlijke pagina aan. Dit vergroot namelijk de kans dan je gevonden wordt in Google.

Aantal pagina’sKosten
Max. 5 pagina’s€ 500 tot € 2.500
Max. 10 pagina’s€ 1.000 tot € 5.000
Max. 15 pagina’s€ 1.500 tot € 7.500
Max. 20 pagina’s€ 2.000 tot € 10.000
Meer dan 29 pagina’s€ 10.000 tot € 50.000

De prijzen voor het aantal pagina’s kunnen altijd hoger of lager zijn. Dit hangt voornamelijk af van jouw gestelde eisen en de tarieven van de websitemaker. Denk daarom vooraf goed na over de hoeveelheid pagina’s die je wil en waarvoor je deze gaat gebruiken. Ben je bang dat je er te weinig hebt? Dan kun je ze later altijd nog toevoegen. 

Welke functionaliteiten?

We hebben het al een paar keer gehad over verschillende functionaliteiten, zoals een contactformulier, e-commerce-functionaliteit (in een webshop), de blog- of vacaturepagina, een zoekfunctie en een inlogfunctie. Ook hebben we gezegd dat hier meer tijd in gaat zitten, waardoor zulke opties meer geld kosten. Maar waar moet je dan aan denken?

In onderstaande tabel kun je per functionaliteit zien hoeveel dit gemiddeld kost:

FunctionaliteitenGemiddelde prijzen
BetalingsgatewayInstallatiekosten: € 0 tot € 100*
Transactiekosten: 0,5% tot 1,8% per transactie
Chat€ 0 tot € 50 per maand, afhankelijk van de functies van de chat.
Contactformulier€ 50 tot € 200*
E-commerce-functionaliteit€ 500 tot € 5.000*
Gebruikersregistratie en inloggen€ 500 tot € 2.000*
Meertalige ondersteuning€ 500 tot € 5.000*
ResponsivenessKleine website met weinig inhoud: € 500 tot € 1.000
Gemiddelde website met complexiteit: € 1.000 tot € 3.000
Grote website met veel pagina’s en functionaliteiten: € 3.000 tot € 8.000
Socialmedia-integratie€ 50 tot € 200*
Vacatures€ 500 tot € 5.000*
Zoekfunctie€ 100 tot € 300*
*Eenmalige kosten


Wat kost het om een WordPress website te laten maken?

Het maakt niet uit of je een website laat maken met WordPress of met een ander CMS: de prijs van een website is altijd afhankelijk van verschillende factoren. Wat wil je bijvoorbeeld allemaal op je website hebben? En wie gaat het maken? Dit zijn maar twee factoren, maar de antwoorden op deze vragen zorgen al voor een hele andere prijsklassen. Zo kun je een hele simpele website laten maken door een freelancer voor maar € 250 tot € 1.000. Dan wordt er vaak een thema gekozen en lever jij de informatie aan die hij/zij dan voor je invult op de website. Een zzp’er hoeft hier niet veel tijd in te steken, waardoor ze vaak ook goedkoper zijn dan bij andere websites. Wil je nog minder uitgeven? Dan kun je op WordPress.com uit verschillende abonnementen kiezen:

WordPress kosten


Heb je toch specifiekere eisen, zoals bepaalde functionaliteiten? Dan liggen de kosten van een WordPress website laten maken door een freelancer tussen de € 1.000 en € 2.000. In dit geval zal er wel met een thema gewerkt worden, alleen zijn er dan wel functionaliteiten die speciaal voor jou gebouwd moeten worden. 

Heb je een hoger budget of ben je op zoek naar een professionele WordPress website? Dan kun je beter bij een webdesignbureau zijn. Webdesignbureaus zijn vaak een stukje duurder dan freelancers. Zo hebben ze vaak meer mensen in huis die gespecialiseerd zijn in bepaalde onderdelen, waardoor je hier ook meer voor moet betalen. Laat je een website maken door professionals, met een thema die voor jou wordt aangepast, ingevuld en geoptimaliseerd? Dan moet je al snel rekening houden met een bedrag van tussen de € 2.000 en € 6.000. Wil je een website met maatwerk en een uniek design? Dan kost dit je al snel € 10.000. Natuurlijk kun je voor nog meer extra functies kiezen, maar dan wordt het wel nog een stuk duurder. 

Afsluitend

Nu je een beetje een beeld hebt van wat het kost om een website te laten maken, kun je rustig met stap 1 beginnen: het nadenken over wat jouw budget is en welke functionaliteit je hiervoor wil hebben. Ook kun je in gesprek gaan met verschillende bedrijven en/of zzp’ers om te kijken wat ze je met dit budget kunnen bieden. Doe van tevoren in ieder geval genoeg onderzoek zodat je uiteindelijk tevreden bent met het eindresultaat. 

Veelgestelde vragen

Wat kost het om een website te laten bouwen in WordPress?

Gemiddeld kost een WordPress website tussen de € 250 en € 10.000. Dit hangt af van de expertise van de webdesigner, de complexiteit van de website, het aantal pagina’s en de gebruikte functionaliteiten.

Hoeveel kost een website gemiddeld per jaar?

Een eenvoudige website kan tussen de € 500 en € 1.000 per jaar kosten terwijl je voor een complexe website al snel € 3.000 of meer per jaar kwijt bent. Dit hangt allemaal af van de hosting, domeinnaam, SSL-certificaat, onderhoud en een paar functionaliteiten die jaarlijks geld kosten.

Wat kost een webdesigner per uur?

Over het algemeen kan een webdesigner tussen de €50 en €150 per uur vragen. Dit kan natuurlijk wel verschillen door een aantal factoren, zoals de ervaring en locatie waar hij of zij actief is.

Delen:

Kies jouw template

Ook overtuigd van een Supertemplates website?

Gerelateerd

Bekijk ook onze andere blogs